قوانین و استاندارد های لباس کار

قوانین و استاندارد های لباس کار

لباس کار

لباس فرم برای کارکنان دارای یک سری ویژگی‌ها بوده و طبق استانداردهای لباس‌کار که توسط اچ اس ای تست می‌شوند.

برای حفاظت شخصی در محیط کار و جلوگیری از آسیب بهتر است که خود را با لباس کار تجهیز کنیم.

استاندارد و قوانین مختص لباس‌کار

کلیه اعضای مشغول به کار در انواع مختلف مراکز خدماتی، تولیدی و… باید با لباس کار مناسب شغل خود در محل کار حاضر شوند، لباس‌کار به عنوان یک وسیله فردی و شخصی معرفی می‌شود و از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است.

اصولا لباس‌کار هر شخص پوششی می‌باشد جهت نشان دادن شغل و یک شکل و یکسان بودن گروه شغلی در محیط فعالیت و جدا کردن هر گروه شغلی با ترکیب رنگ و مدل های مختلف، که جدا از این با یک پوشش کامل دست، پا و بدن را در مقابل شرایط خطرناک محیط حفظ می‌کند.

بهترین انواع لباس‌کار استاندارد

اکثرا عادی و ساده ترین نوع لباس‌کار در دو مدل کاپشن و شلوار و یا بلوز و شلوار(ست‌های دوتکه) و از جنس درصد الیاف طبیعی و مصنوعی(فلامنت و ویسکوز) یا کلا از جنس الیافت طبیعی مانند پنبه یا پلی‌استر و پنبه و یا حتی در مواردی کلا از الیافت شیمیایی و صنعتی تولید می‌شوند. در پارچه ای که نخ و الیاف بیشتر استفاده شده باشد تبادل حرارت بهتر و آسان تر است.

قوانین و استاندارد های لباس کار

استاندارهای لباس کار

  • افرادی که شغل آنها مرتبط با ماشین آلات و تجهیزاتی صنعتی است باید لباس آنها به گونه ای باشد که هیچگونه پارگی در لباس نباشد و هیچ گونه وسیله خارجی از قبیل ساعت زنجیر کلید و … را از لباس خود آویزان نکنند.
  • افراد شاغل در محیط های که به مواد سمی و اشتغال و مواد منفجره آلوده هستند فعالیت دارند نباید از لباس‌های جیب و لبه‌دار استفاده کنند زیرا این قسمت‌ها مکانی برای جمع شدن این مواد مضر و سمی می‌تواند باشد.
  • لباس کار، بخصوص برای مشاغل پرخطر بهتر است که هر شش ماه تعویض شود.
  • با توجه به نوع حرفه و حفظ ظاهر لباس کار از نظر دوام و مقاوم بودن چروک شدن و همچنین الکتریسیته ساکن انتخاب نوع پارچه متفاوت می‌باشد.
  • مثلا برای اشخاصی که شغل جوشکاری را دارند جدا از استفاده لباس مخصوص باید از پیشبند چرمی نیز استفاده کنند.
  • در شغل های که با اشعه مضر سروکار دارند استفاده از پیشبندهای به جنس سرب برای حفاظت از سیستم تناسلی لازم و ضروری می‌باشد.
  • مشاغلی که شغل آنها به شکلی است که در ارتفاعات فعالیت می‌کنند، استفاده از کمربند ایمنی مهار الزامی است و حتی بررسی هر روزه اتصالات کمربند بسیار مهم و اگر مشکلی داشته باشد باید تعویض شوند.
  • لباس کار هر شخص باید متناسب با هیکل فرد و بهترین سایز ممکن انتخاب شود، که لباس نه زیاد گشاد باشه که جلو دست و پای شخص را بگیرد نه انقدر جذب که توان حرکت فرد رو بگیره.
  • برای استحکام بیشتر لباس‌های کار از پارچه‌های با بافت متراکم تر یا پارچه های کجراه استفاده می‌کنند.

استفاده از استاندارهای لباس کار داری یک سری نکات مهم است

زمانی که لباس پرسنل پاره یا کثیف می‌شود باید به سرپرست بخش خود اطلاع داده و لباس مناسبی به جای آن تحویل بگیرد.

لباس های که به گریس یا روغن آلوده می‌شوند باید فورا عوض شوند تا باعث ایجاد حساسیت پوستی نشود.

افرادی که لباس کار آنها به مواد شیمایی یا نفتی آلوده شده، باید خیلی سریع لباس را تعویض کنند و قسمتی از پوست بدن که به این مواد آلوده شده را با شوینده مخصوص شستشو دهند.

هیچ شخصی اجازه استفاده از لباس کاری که به مواد شیمایی  نفتی و … آلوده شده را ندارد زیرا به محض قرار گرفتن در کنار یک منبع حرارتی از جمله کبریت، فندک و… شعله گرفته و خطر مرگ را به همراه دارد.

برای خرید لباس کار مناسب و با کیفیت می‌توانید به تولیدی لباس فرم بافتینه مراجعه کنید و تمامی محصولات را به راحتی مشاهده کنید، سپس با مشاوران ما در تماس باشید.

Related Posts:

لباس فرم اداری لباس فرم

استاندارد های لباس کار

لباس کار استاندارد استاندارد عمومی لباس فرم اداری مناسب برای...

لباس کار لباس فرم

توجه به جزئیات لباس کار در تولیدی لباس فرم بافتینه

در سری محصولات بافتینه ، به همه جزئیات فکر کرده...

دغدغه های فصلی و بروز بودن لباس کار برای محیط های کاری

دغدغه های فصلی و بروز بودن لباس کار برای محیط های کاری

پوشیدن لباس کار در هوای سرد لباس پوشیدن برای هوای...